Heup- en bilklachten

Klachten rondom de heup komen regelmatig voor. Het heupgewricht kan bijvoorbeeld door middel van slijtage, een bursitis of overbelasting, nare klachten veroorzaken. Pijn rondom de heup met eventueel uitstraling naar de rug of het been tijdens activiteiten zijn de voornaamste klachten. Hierdoor kan ook spierkrachtverlies van de heup/bil spieren ontstaan.

Maak direct een afspraak voor een onderzoek en behandeling

Bel naar 06-51417806 of mail naar info@fysiozandt.nl

fysiotherapie bij rugklachten
ARTROSE
OVERBELASTING SPIEREN
BURSITIS

Artrose

De huisarts krijgt per jaar zo’n 20.000 nieuwe gevallen van heup artrose binnen. Heup artrose is eigenlijk slijtage van het kraakbeen dat rondom het gewricht zit. Kraakbeen is glad en zorgt ervoor dat het gewricht soepel kan bewegen. Wanneer dit kraakbeen verdwijnt komt het onderliggende bot tevoorschijn. Des te meer kraakbeen verdwijnt, des te slechter een gewricht kan bewegen.

Het vervelende van artrose is dat het nooit beter gaat worden. Echter, met een aantal oefeningen en tips kunnen de pijnklachten aanzienlijk worden verminderd. Wanneer de pijn te heftig wordt, word een heupprothese aangeraden.

​Klachten:

– Pijn in de lies

– Beperkte beweeglijkheid

– Startstijfheid (eerste paar passen gaan moeizaam, daarna gaat het beter)

Behandeling

De behandeling is erop gericht om de beweeglijkheid van de heup zoveel mogelijk te vergroten/behouden en de pijn zoveel mogelijk te verminderen. Middels tractie in het heupgewricht komt er weer even wat adem in het gewricht wat pijn verlichtend werkt. Oefeningen die de spieren rondom de heup sterker maken zullen ervoor zorgen dat de spieren de klappen gaan opvangen en niet het gewricht zelf. Een corticosteroïden spuit geeft vaak ook een goede verlichting van de pijn voor een aantal weken.

Wanneer de pijn te heftig wordt, word een heupprothese aangeraden. Het is in dit geval handig om samen met de fysiotherapeut te gaan trainen zodat u sterk de operatie ingaat. Hoe beter u de operatie in gaat, hoe sneller het revalidatieproces zal gaan.

Overbelasting spieren / Triggerpoints

De heup bevat een aantal oppervlakkige spieren zoals de bilspieren (gluteus maximus en gluteus medius) en een aantal dieper gelegen spieren. Zoals elke spier in het lichaam kunnen deze hypertoon worden (gespannen) of triggerpoints krijgen. Dit komt eigenlijk altijd door overbelasting of verkeerd gebruik van de spier. Wanneer een spier rondom de heup hypertoon wordt of een triggerpoint bevat kan dit een pijnlijke uitstraling geven naar het been en zelfs tot de voet.

​Symptomen:

– Pijn rondom de heup

– Uitstralende pijn richting het been en/of voet

– Pijn bij lopen, traplopen, opstaan uit een stoel

– Pijn wanneer u op de aangedane heup ligt

Behandeling

De fysiotherapeut onderzoekt uw heup of het daadwerkelijk een spierprobleem is en niks anders. De fysiotherapeut zal uw aangedane spier behandelen middels een detoniserende massage. De spier wordt vervolgens op een specifieke manier gerekt zodat er meer lengte en ontspanning in komt. De fysiotherapeut beoordeeld ook de kracht van de heupspieren. Vaak is het zo dat deze spieren verzwakt zijn en daarom op den duur klachten gaan geven. Door ze te trainen voorkomt u dat deze spieren opnieuw pijnlijk worden.

Maak een afspraak om van uw klachten af te komen!

Laat uw gegevens achter dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

maak direct een afspraak